Mitől függ az, hogy mi az, ami értékes és mi az, ami nem? Mi az a három tényező, ami eldönti valaminek az értékét? Köze van az értéknek az érzelmekhez?
Mi dönti el, hogy mi az, ami értékes?
Három tényező határozza meg, hogy valamit mennyire tekintünk értékesnek. Talán azt gondolnánk, hogy ha valami nagyon drága, akkor az egyben nagyon értékes is. Ez azonban nem így van, és nem feltétlenül azért, mert olyan dolgot kínálnak sok pénzért, ami egyébként gyenge minőségű.
Sajnos ilyen is előfordul, de ekkor már akár csalásról is beszélhetünk. Ez azonban nincs benne abban a három tényezőben, amely meghatározza számunkra, hogy valamit értékesnek tartunk-e, vagy sem.
Nézzük, mi ez a három tényező!
Minél drágább valami, annál értékesebb is?
Az első tényező, ami meghatározza valaminek az értékét: az ár.
Az érték az ártól függ? Felmerül a kérdés, hogy az ár mindig megadja valaminek a pontos értékét?
Természetes, hogy a körülöttünk lévő dolgoknak van egy általánosan vagy a többség által elfogadott ára. Ez sokszor tükrözi is az adott dolog értékét, de nem mindig! Egy bicikli például általában olcsóbb, mint egy autó, kevesebb pénzért is hozzá tudunk jutni. De attól, hogy az autó drágább, mondhatjuk, hogy értékesebb is?
A mai világunkban legtöbbször igen, de természetesen vannak, lehetnek olyan nem mindennapi körülmények, ahol ez már nem igaz. Például, ha nem lehetne hozzájutni a benzinhez, akkor bizony a bicikli értékesebbé válna az autónál, hiszen a biciklit tudnánk használni, míg az autót nem. Ha ez hosszú időn keresztül így lenne, akkor az árak is elkezdenének ennek megfelelően változni.
Persze az ár nem csak ettől függ. Vannak olyan szélsőséges esetek, amikor a kialakult értékek teljesen megváltoznak. Például valamilyen természeti katasztrófa idején, amikor nehéz élelemhez jutni, az élelmiszer értéke és így az ára is a sokszorosára növekszik. Floridában, amikor jött a hurrikán, akkor az emberek egyre több vizet és egyre több tartós élelmiszert kezdtek vásárolni. Ahogy közelebb ért a hurrikán egyre jobban fogytak ezek a termékek, és voltak olyan helyek, ahol már csak a korábbi ár többszöröséért lehetett hozzájutni ezekhez. Egyre értékesebbé váltak, mert egyre kevesebb volt belőlük.
Az, hogy minek mennyi az ára, sok mindentől függhet, de a legfőbb szempont, hogy az adott dolog milyen értéket képvisel annál, aki meg akarja venni, és milyen értékkel bír annak, aki el akarja adni.
Ha többen akarnak megvásárolni egy adott árut, mint amennyit eladásra kínálnak, akkor az értéke magasabb lesz mind a vevők, mind az eladók szemében. Ha viszont túl sok az eladásra kínált termék és kevés a vevő, akkor az érték csökken, hiszen az eladók olcsóbban is megválnak tőle. Minden dolog értéke, és így az ára is attól függ tehát, hogy a többség hogyan viszonyul hozzá. Attól, hogy mennyi van belőle, ami elérhető mások számára, és hányan vannak, akik szeretnék azt megszerezni, illetve eladni.
Nem egyedi eset az, hogy egy később híressé vált művész életében nem tudja értékesíteni a műalkotásait, mivel azt senki nem akarja megvásárolni tőle. Vagyis akkor nem sokat ér az adott mű, még magának a művésznek sem. Később, amikor a művész meghal, akkor keresett lesz, és a műveinek az ára a sokszorosára növekszik, mert már többen szeretnének hozzájutni. Ekkor már értékesebbnek is tekintik, hiszen több pénzért, magasabb áron lehet elcserélni.
Mi köze az érzelmeknek az értékhez?
A második tényező, ami befolyásolja, hogy mi lesz értékes: az érzelmek.
Nem csak az ár mondja meg, hogy valami értékes-e számunkra, vagy sem. Nagyon fontos, hogy az adott dologhoz milyen érzelmek kapcsolódnak. Ha valamit nagyon szeretünk, akkor az számunkra értékesebb. Akkor is értékesebbé válik valami, ha nagy szükségünk van rá. Mondhatnád, hogy a szükségesség érzése nem érzelem, az racionálisan megítélhető dolog. Igen, első látásra ez valóban így is van, de nézzünk egy kicsit a mélyére ennek.
Miért érzi valaki, hogy szüksége van valamire?
Szükségességről akkor beszélhetünk, mikor valakinek igénye van valamire, ami nélkülözhetetlen, hasznos vagy vágyott a számára. Az, hogy valami nélkülözhetetlen, hasznos vagy vágyott, valamilyen érzelemhez, érzéshez kapcsolódik. A víz nélkülözhetetlen az élethez, amikor valaki élni akar, igaz? Vagyis máris itt van egy érzés, az élni akarás érzése.
A háztartási gépek hasznosak, mert gyorsabban el tudjuk végezni az adott feladatot. De miért szeretnénk gyorsabban túlesni a mosogatáson? Mondjuk mert például nem szeretjük csinálni, vagy mert helyette szeretnénk inkább valami mással foglalkozni, igaz? Vagyis megint csak ott van valamilyen érzelem, valamilyen érzés, ami ehhez kapcsolódik.
Amikor vágyunk valamire, akkor szintén egy érzelmet élünk át. Például vágyunk a csokoládéra, mert kellemes érzéssel tölt el, amikor érezzük az ízét.
Az, hogy valami értékes-e a számunkra, vagy mennyire értékes a számunkra, függ a saját érzéseinktől is.
Ezért nem minden egyformán értékes mindenki számára. Ezt figyelik, kutatják és használják ki a reklám, illetve marketing cégek. Az érzéseinket akarják megismerni, illetve megváltoztatni. Így keltenek igényt a termékre. Nem véletlen, hogy a drága autókat csinos és fiatal hölgyek társaságában mutatják be, hiszen rendszerint férfiak vásárolják azokat. Ez persze nem azt jelenti, hogy a csinos hölgyek látványa nélkül a drága autót senki sem venné meg. Azonban az alapvetően meglévő „ez kell nekem” vágyat a legtöbb férfi vásárló esetén felerősíti, ha olyan dolgot társítanak mellé, ami szintén ezt a vágyat ébreszti fel.
Nem csak a férfiak érzéseit igyekeznek erősíteni a reklám szakemberek. Így tesznek a nőkkel, a gyerekekkel, mindenkivel, akinek el akarnak adni. Ismerni akarják és fel akarják erősíteni azt az érzelmet, ami a legjobban befolyásolja, hogy az adott terméket értékesebbnek lássuk. Annyira értékesnek, hogy úgy érezzük, hogy azzal nekünk is rendelkeznünk kell.
Láthatjuk tehát, hogy a reklám és marketing terület nem az árra összpontosít. Persze az sem marad ki a számításból, hiszen a kiárusítás, az árengedmény, az akció jól bevált módszerek a kereskedőknél, hogy ösztönözzék a vásárlókat a termékeik megvásárlására. De nem ezek az egyedüli módszerek, és még ez sem érzelemmentes. Kivel ne fordult volna elő, hogy egy árengedmény láttán olyan dolgot is megvásárolt, melyet előtte nem tervezett? Naná, hiszen „ennyiért a hülyének is megéri” érzése támad az embernek. De mögötte mindig ott van valamilyen szükségesség, hasznosság vagy vágy. Vagyis érzelem.
Az értéket befolyásolja, hogy mennyi pénzed van?
A harmadik tényező, ami hatással van arra, hogy értékesnek tartunk-e valamit, maga a pénz. Vagyis az, hogy mennyi pénzed van. A harmadik szempont, hogy ténylegesen mennyi elkölthető pénzed van.
Ha sok pénzed van, akkor egyértelmű, hogy könnyebben és többet tudsz költeni.
Ha sok pénzed van, akkor a drágább dolgok sem biztos, hogy nagy értéket képviselnek a számodra. Mondjuk, vennél egy drága ruhát, ami véletlenül elszakadna. Persze valószínű, hogy sajnálnád, de nem azért, mert drága volt, hanem azért, mert mondjuk nagyon szeretted, és ezért értékes volt a számodra. De, ha nem ez volt a kedvenc ruhád, akkor hiába volt drága, akkor is gyorsan túllépnél rajta, számodra ugyanis nem lenne olyan értékes.
Ha viszont kevesebb pénzed van, akkor már sokkal jobban odafigyelsz arra, hogy mit és mennyiért veszel meg. Például lehet, hogy valamit olcsóbban kapsz meg egy másik boltban kilométerekkel arrébb, és hajlandó vagy elmenni érte, mert fontos az ár. Fontos a pénzed.
Itt van egy nagyon fontos dolog. Azok a gazdag emberek, akik saját maguk dolgoztak meg a pénzért, saját maguk keresték meg, azért gazdagok, mert akkor is odafigyelnek a pénzükre, amikor már sok van nekik belőle. Nem szórják két kézzel. Folyamatosan figyelnek a pénzükre. Szemmel tartják, mert fontos nekik.
Mitől lesz értékes valami?
Azt, hogy mit tekintünk értékesnek, befolyásolja a dolog tényleges ára, a saját érzéseink és az is, hogy éppen akkor mennyi pénzünk van. Az érték nem egy abszolút mérőszám, nem egy objektív dolog, ami tőlünk független. Láthatjuk hát, hogy az érték nem csak a pénztől függ, de mégis szoros összefüggésben van a pénzzel.
A pénzzel tudjuk mérni, hogy valami értékes-e vagy sem. Ezzel tudjuk a legkönnyebben láthatóvá tenni, hogy valami értékes-e és mennyire értékes. Persze ez nem azt jelenti, hogy egyedül csak a pénz mutatja valaminek az értékét. De azt igen, hogy a pénz egy olyan eszköz, amivel többé-kevésbé ki lehet fejezni valaminek az értékét.
Pelfee – A pénztervező, hogy bármit megengedhess magadnak!
Regisztrálj még ma a Pelfee használatára!